lördag 18 augusti 2007

INTE MYCKET TILL ANALYS HÄR INTE

Det här köper jag inte, tänkte jag, men så kom jag på att det hade jag ju redan. Köpt artikeln alltså. Så nu vet jag vad ett nerköp kan vara. Det kan vara läsandet av en artikel som inte motsvarar mina krav och förväntningar.

För att inte slösa med tidningspappret så inskränker jag ofta mitt läsande av en artikel till de första och sista raderna. Där står som regel vad jag behöver veta. Resten är som att läsa mellan raderna, ett tolkningsförfarande

Här är ett bra exempel

Det är en undersökningsanmälan i Dagens Nyheter som kallas krönika. Den handlar om allas vår förväntan på politikers moral. Vad skribenten tycker anger han redan på första raden - "Det är otacksamt att vara politiker, åtminstone för dem som vill uppfylla väljarnas krav och förväntningar" - och sista - "Det ska fan va politiker!" alluderande på uttrycket Det ska fan vara teaterdirektör! Alltså: Politik är ett skådespel - det är vad artikelns undermedvetna kroppspråk säger och då ligger ju inte teatersamhället långt borta. Ganska förförande faktiskt. Förfärande förförande. Har journalisten en aning om vad han skriver??? Hoppas inte det.

Sätter man ihop undersökande och grävande så ska det inte bli undergrävande och ändå så blir det det ibland.

Här kommer min analys:
1) I Sverige är en politiker en myndighetsperson och en myndighetsperson är en polis. En riktig polis bär sin bricka också utanför tjänsten. Polismyndigheten förväntar sig av den enskilde polisen att hen är hederlig. Det gör också folket.
2) I Sverige är den valde politikern en ledare. Den svenska ledarskapsprofilens främsta egenskap är det enskilda ansvaret vilket här kännetecknas av stor frihet och förväntat eget initiativ.
3) Företaget Sverige har en för tiden eftersläpande myndighetsorganisation men åtnjuter ännu folkets förtroende

Se det var en anlys det: Kort, koncis och verklighetsförankrad.

I Massmedia, om uttrycket tillåts - av ovanstående framgår att det ju inte är massornas media - beskrivs ofta förhållande mellan politiker och folk som ett ömsesidigt misstroende om inte till och med förakt. Det är alltså inte riktigt. Massmedia driver sin egen sak och vilken den är, är en annan historia.

Det belönade vi med två frågetecken. Är regeringen underrättad?

mvh
Klasse

PS Förresten: Varför heter det Pressanka och inte Pressad Anka? :DS

Inga kommentarer: