fredag 17 augusti 2007

Hej,


Kul med en egen blogg.

VÄLKOMNA ska ni vara.

"ALLA RASER ÄR VÄLKOMNA" står det på ett anslag utanför en affär i Malmö. Den ligger på Gamla Lundavägen, strax efter viadukten, räknat från Malmö. Skylten kan läsas på långt håll. Jag la märke till skylten när jag var ute med familjens hund i Gerlachs Park på andra sidan gatan. Jag läste den och log. Butiken är en klippstuga för hundar. Men ändå.

Min hund, som för övrigt mera är resten av familjens, heter Neo efter en filmhjälte i en film som jag aldrig orkat se till slut. Så inte-lek-tuell är jag. Hundens i Svenska Kennelklubben registrerade namn är EXTRA´S MARC och han har officiellt registrerade både mamma och pappa eller Fader och Moder som det står i Registreringsbeviset. Där kan man också läsa Farfars, Farmors, Morfars och Mormors namn. Det är hans stamtavla eller familjeträd och där framgår också att han är en IRISH SOFTCOATED WHEATEN TERRIER. Men han har inget pass. Det har jag. Fast jag är människa. Som människa har man ingen stamtavla men man har ett pass. Om man nu har ett pass förståss. Själv kallar jag Neo för Diogenes Marcs. Det passar honom bättre tycker jag. Två samtidsnamn av format (ja, jag är postmodernist och för övrigt den ende nu levande postmordenisten som vet vad det betyder). Diogenes hette ju som bekant den förste Cynikern i vår grekiska världshistoria. Diogens levde som en hund, det vill säga kissade och bajsade precis var han ville och befann sig och eftersom hund på grekiska heter Kynos som kom han ett ge namn åt ett helt folk som inte bryr sig och därför kan tillåta sig vad som helst; cynikerna.



Det finns en tidning som heter neo. Det tycker jag inte om. Min hund hette det först. I Sverige är alla människorna liberaler. Provinsiellt sett naturligtvis kristna och muslimer, moderatare och socialdemokrater, stammässigt sett indelade i höger och vänster, och rent geografiskt som norrlänningar och sörlänningar, Stockholmare och småfolk, västerlänningar och österlenare men ska man se på det från ett internationellt perspektiv - Globalt sett är alla svenskar liberaler och 70% av alla svenska mc-gäng-utanför-lagen sjukskrivna för deppression. Det är statistik, och det var inte jag som sa det.

Som sagt, VÄLKOMNA, ska ni vara.

Inga kommentarer: